Afval gaat eindelijk een beetje weg uit Panheel

Panheel, 14 juni 2013. Deze week is Edelchemie eindelijk en gedwongen begonnen met het afvoeren van het chemisch afval. Maar voorlopig gaat het om slechts 20% van de rommel. De Limburger meldde afgelopen dinsdag, dat Edelchemie begonnen is met het afvoeren van het illegaal opgeslagen chemisch afval in Panheel. En dat is voor de bewoners van Panheel en omgeving goed nieuws. Maar er zijn heel wat kanttekeningen te plaatsen.

Op de eerste plaats is het bepaald niet vrijwillig en bepaald niet snel, dat Edelchemie in actie komt. De provincie heeft het bedrijf tot september de kans gegeven de rommel op te ruimen, anders zal de provincie dit zelf gaan regelen. En de rekening naar Edelchemie sturen. En daarnaast heeft Edelchemie een traditie van tientallen jaren om zich te verzetten tegen overheidsbesluiten.

Verder gaat het om slechts 20% van het afval. Deze hoeveelheid gaat naar een Belgische vestiging waar andere voorschriften gelden (?). In de krant van vandaag noemt men het afval zelfs grondstof. Dat kan natuurlijk, maar het blijft hetzelfde goedje en het lijkt logisch dat Edelchemie net dat afval weghaalt waar ze nog wat mee kunnen en mogen doen. Maar wat kan en mag, dan nog doen met de resterende 80%?

Ook zegt Edelchemie in de Limburger van vandaag dat er geen acuut gevaar is in Panheel. Ook dat kan waar zijn maar als er afval weglekt naar het het water aan het oppervlak of onder de grond komt dat gevaar straks wel.