Brandweer komt (vaker) op tijd

Maasgouw, 19 sept 2013. Als er brand is moet de brandweer snel komen. Maar hoe snel is dat? 10 minuten of 15 minuten? Altijd of meestal? De regionale brandweer en de minister hadden daar verschillende meningen over. Maar ze zijn er uit.  Al eerder meldden wij dat de minister het niet eens was met het “dekkingsplan” van de regionale brandweer. Die brandweer vond dat men na 15 minuten wel ter plekke kon zijn. Dat was meer dan de norm van 10 minuten maar met rookmelders in woningen dacht men wel voldoende veiligheid te kunnen bieden. En dát vond de minister niet goed.

In het nieuwe plan staat nu 10 minuten, maar …..

Garanties bestaan niet vandaar dat men gemiddelden aan houdt. Men gaat uit van 45% naar 70% van de meldingen dat men er binnen 10 minuten is. Dat is dan voor de regio. En per gemeente is dat 50% (want per gemeente zijn er minder meldingen en als men een keer te laat komt telt dat procentueel  te zwaar door. Denken wij). Dat is het plan. Maar hoe is het nu?

Venray, Nederweert en Roerdalen zijn nog niet OK. Venlo, Roermond en Peel en Maas  wel. Maasgouw stond er in het verhaal in de Limburger van 17 september niet bij. Wie weet hoe dat zit? Schrijf het ons.