College duwt Maasgouw richting fusie door financieel gekunstel

Maasgouw, 5 nov 2013. Deze coalitie van CDA en LB trekt zomaar 10 miljoen uit de reserves om de begroting rond te krijgen. En daarnaast wordt 850.000 € budget voor het sociaal beleid elders uitgegeven. Dat is niet lang houdbaar, noch voor de burgers, noch voor de zelfstandige gemeente Maasgouw. Redden wat er te redden valt, volgend jaar zijn er weer verkiezingen.

De Raad van Maasgouw praat op 7 nov zowat de hele middag en avond over de voorstellen van het college voor 2014. Dit is de laatste beleidsnota van dit CDA en LB college voor de verkiezingen. En er zullen weer veel wijzigingen, groot en klein, worden voorgesteld. Een goed moment om de fracties eens te beoordelen. Een korte samenvatting van onze speerpunten vindt u hier beneden. De integrale tekst staat onder standpunten. De discussie en besluiten volgen later, vrijdag of zo.

We geven een paar opvallende hoogtepunten, sorry dieptepunten, uit de voorstellen van deze CDA en LB coalitie.

* de coalitie krijgt de begroting alleen maar rond door 10 miljoen uit de reserves tehalen. Onze fractie blijft beleefd en noemt dat gekunsteld maar als u dat thuis zou doen weet u dat dat niet lang goed gaat,

* en inderdaad de PvdA fractie verwacht dat Maasgouw zo binnen 10 jaar naar een fusie geduwd wordt, niks vrijwillig of zo maar gewoon noodgedwongen, platzak.

* de gemeente krijgt heel veel werk aan (langdurige) zorg, jeugdhulp en arbeidsbemiddeling. Dat zou wel eens 45% van het gemeente budget kunnen worden. Maar de begroting wordt nu al gekunsteld rond gemaakt. En de gemeente is er voorlopig echt niet op voorbereid, de plannen zijn nog zeer onvolledig. En straks, in 2015, worden dus hulpbehoevende burgers, jong en oud, hiervan de dupe.

* Maar liefst 850.000 € uit het sociale domein worden elders ingezet, exclusief 40%van de 100.000 € voor armoedebestrijding, waarvoor hetzelfde geldt.

* En deze CDA en LB coalitie geeft de samenwerking met Echt en Roerdalen zomaar 2 jaar gratis huisvesting in Heel. Tja.

De PvdA zal een aantal wijzigingen proberen erdoor te krijgen. Deze voorstellen krijgt u later.

Maar goed dat er voor 2015 nog verkiezingen zijn!