Door op 6 mei 2014

Dubbele afspraak vernieuwde gemeenteraad Maasgouw in mei

Nadat we in maart onze vernieuwde gemeenteraad hebben gekozen, komt deze in mei twee keer bij elkaar. Eerst zal donderdag 8 mei het college van LB en CDA haar programma “samen kunnen we meer voor uw dorp” presenteren. Woensdag 21 mei is de eerste reguliere raadsvergadering.

Deze donderdag zullen we horen, wat het derde college van LB en CDA de komende jaren met Maasgouw van plan is. Beoogd wethouders zijn Math Wilms, Johan Lalieu en Jessie Smeets-Palmen. Woensdag over twee weken is de eerste ‘normale’ raadsvergadering van deze nieuwe periode. Op de agenda staan onder meer plannen voor onze privacy, de reinigingsdienst Maasland, Mispadenhof en Clauscentrale in Maasbracht, de Groeskamp, de oude kern en het Land van Thorn, en het bedrijventerrein Linnerblik.

Van beide ontmoetingen doen we op deze website verslag. Dit doen we traditioneel op inhoud, maar waar nodig ook kritisch. Zo verscheen vorige week op de gemeentelijke site, dat “Maasgouw kerngezond is”. De voorbije jaren hebben wij hier laten zien, dat dit helaas wel meevalt. Door de verkoop van de aandelen Essent van de Clauscentrale, wat jaarlijks een miljoenendividend opleverde, kreeg de gemeente een spaarpot van € 50 miljoen. Maar deze pot werd door het college structureel gebruikt om ook structurele tekorten op te vullen. Ook nu nog moet er een tekort van € 2 miljoen per jaar worden opgelost.