Door op 16 maart 2014

Maasgouw komt raadszetels te kort

Dat wordt nog een heel probleem als straks de nieuwe raadsleden geïnstalleerd worden. Tel maar mee. 8+6+6+3+1+1=25. En dat kan dus niet. Als we alle verwachtingen van alle partijen optellen komen we 6 zetels te kort want de raad van Maasgouw heeft maar 19 zetels. laten we de lijsten eens langslopen.

Lokaal Belang had 7 zetels bij de verkiezingen maar CDA-er Wilms is overgelopen en dat is dus 8. Die zullen ze vast weer willen halen en wellicht hopen ze op 9 of 10 en dan heeft LB het alleen voor het zeggen. Dat komt over het algemeen niet zo goed uit voor de kwaliteit van het bestuur. Machtsmonopolie en zo.

Het CDA had 7 zetels bij de verkiezingen maar ze zijn Wilms kwijt dus dat is 6. Ze zijn een paar oude ervaren partijprominenten en stemmentrekkers kwijt en zullen hopen dat de nieuwe jonge kandidaten ook stemmentrekkers zijn en de landelijke trend omlaag kunnen weerstaan.

De VVD brandt van ambities, zegt in de wandelgangen en op straat 6 zetels te halen en 4 wethouders klaar te hebben staan. Daarmee weerstaan ze de landelijke trend omlaag voor de VVD.

Dan wijzelf. De landelijke trend zit niet mee maar we hopen op 3. Tenminste als de focus op sociale zaken de lokale linkse kiezer van PvdA, SP, Groen Links, Partij van de Dieren en D66 nog mobiliseert. En als onze digitale campagne aanspreekt. En als onze vrouwelijke lijsttrekker de vrouwen van Maasgouw mobiliseert. Of worden het er “gewoon” 2 (als het tegen blijkt te vallen), of zelfs 1 (nee toch!).

En dan gaan OPA en lijst Richter er natuurlijk van uit dat ze ook minstens een zetel halen. Maar nieuwelingen halen niet vaak direct een zetel. Kiezers kijken liever eerst even de kat uit de boom. Kijken of ze er over 4 jaar nog zijn.

PS: u begrijpt dat u dit verhaal met enige ironie moet lezen. Maar het wordt wel spannend. GA DUS STEMMEN. En op Facebook is de stand op dit ogenblik PvdA 195 stemmen, LB 180, CDA 92, PWM 62, OPA 44 en VVD 0. Maar de VVD heeft alleen individuele FB accounts. Liberalen zijn individualisten?