Opknapbeurt Mortelskoel Maasbracht voor fusieclub MBC’13

Maasbracht(erbeek), 18 mei 2013 – 27 april besloten de leden van de voetbalclubs R.K.V.V. Maasbracht en S.C. Brachterbeek te fuseren tot M.B.C. ’13. Al na de zomer gaan ze spelen op sportpark Mortelskoel, dat hiertoe een opknapbeurt krijgt ter waarde van € 475.000. En er gaat nog gekeken worden naar een goede fietsroute voor de ‘Beekse’ jeugd.

Hier leest u op onze site, welk idee schuil gaat achter dit besluit. Net als eerder in Linne, Beegden (en Heel) en Thorn (en Wessem) is het beter voor sportverenigingen met teruglopende ledenaantallen om samen te gaan. Zo blijven de clubs levensvatbaar. En zo blijven de beheerskosten van de sportparken ook betaalbaar.

Maar, net als bij de voornoemde projecten, gaat de gemeente Maasgouw zich niet met gedwongen fusies bezighouden. Dus nadat de leden van zowel R.K.V.V. Maasbrachtals S.C. Brachterbeek hadden ingestemd, komt de gemeente Maasgouw nu met een opknapbeurt voor het sportpark Mortelskoel, waar de fusieclub M.S.C. ’13 gaatspelen. Ook onze fractievoorzitter Anneke Bours (PvdA Maasgouw) gaf toe, dat ze als geboren en getogen Brachterbeekse een rood-wit hart heeft, maar dat ook zij voorstander van de fusie is. Zo blijft de voetbalkwaliteit voor de mensen uit Brachterbeek toegankelijk, welliswaar ietsje verderop. Onderdeel van de grote renovatie zijn het tweede wedstrijdveld met oefenhoek, de beregening, ballenvangers en verlichting. Ook het clubgebouw wordt verbouwd, hoewel er geen zevende en achtste kleedlokaal komen.

In de raadsvergadering zei de (vervangend) wethouder Forschelen, dat de velden voor aanvang van de aanstaande competitie klaar zullen zijn. Dit is voor het clubgebouw nog maar de vraag. Volgens hem is de vereniging hiervan op de hoogte. Tot slot zei hij toe in de nabije toekomst te bekijken, of er een veiligere fietsroute kan komen voor de jeugd uit Brachterbeek naar de Mortelskoel, en terug.