Door Anneke Bours op 15 maart 2014

Volkskrant: Lokale partijen hebben geen invloed op hun eigen beleid

Lokale partijen hebben geen invloed op het landelijk beleid terwijl 80% van hun budget uit Den Haag komt. De 20% eigen financiële ruimte gaat vooral op aan wegen en het riool. Maar volgens de Volkskrant zijn de lokale partijen gedoemd andermans beleid uit te voeren. Als ze winnen en in het College zitten.

Lokale partijen staan dicht bij de burger, zeggen ze. Maar daarin zijn ze niet uniek want ook lokale afdelingen van landelijke partijen moeten hun heil en inspiratie zoeken bij de burger in het eigen dorp. Maar het beleid dat een partij, mits uitverkoren om in het college te mogen zitten, kan uitvoeren wordt bepaald door de beschikbare middelen. En bij het overhevelen van het beleid voor jongeren, ouderen en werkelozen wordt het budget bepaald in Den Haag. Door de landelijke partijen. En niet door de verzamelde lokale partijen want de poging om daar samen op te treden is al jaren geleden mislukt. Te veel kikkers die uit de kruiwagen sprongen. Te weinig een gezamenlijke visie.

Wie het volledige verhaal wil lezen kan hier terecht.